Kom igång med Stableplanner WEB
Vid köp av licens så får man en orderbekräftelse samt ett mail med inloggningsdetaljer. Man loggar in på sitt stall via följande länk: https://plan.stableplanner.se
Den som köpt licensen i erat stall blir automatiskt administratör i systemet. Eftersom den personen är administratör så kan den också lägga upp grunderna i systemet. Dvs övrig personal, hästar, grupper & aktiviteter.
För att övrig personal skall få tillgång till systemet så lägger administratören upp deras epost och lösen. Dessa personer kan sedan gå till login sidan och trycka ”Glömt lösenord”. Eller så delar administratören ut de lösen som satts.
Personer med rollen ”personal” kan i systemet ta pass i kalendern samt ändra sina egna uppgifter, ex sitt lösen.
Namnge ditt stall och lägg in mailuppgifter.
Den som köpt licensen för erat konto och angivit sin e-post-adress blir automatiskt administratör i systemet och kan redigera allt.
Om du vill kan du skapa grupper för ditt stall. Lägg sedan till de personer du vill ha i grupperna.
I schemaplaneringen kan du sedan delegera uppgifter till grupperna, precis som med personer.
Koppla en färg till gruppen under ”planeringsfärg”, som den skall få på sina uppdrag i kalendern.
Lägg in de personer som du vill kunna ha med i schemaplaneringen, max det antal du valde vid licensköpet.
Om du vill att personerna själva ska kunna logga in i systemet och ta del av uppgifterna/scheman, så behöver du lägga in e-postadress och lösenord för dem.
Personer kan ända sitt lösenord när som helst genom att på inloggningsidan välja funktionen ”Forgot password”.
Välj om personen skall ha rollen administrator eller personal. Personal kan endast redigera sina egna personliga detaljer samt redigera kalendern, om inte administrator har låst den.
Koppla en färg till personen under ”planeringsfärg”, som den skall få på sina uppdrag i kalendern.
Under denna meny kan du lägga upp obegränsat antal aktiviteter som du vill kunna hantera i kalendern. Exempelvis Utsläpp, Lunch, Insläpp och Nattning.
Här finner du också möjlighet att styra vilken ordning aktiviteterna skall komma, från vänster till höger.
Har du många aktiviteter kan det bli svårt att se på mindre skärmar (mobiltelefon), då kan man nyttja fältet ”Short name” där man anger en förkortningen av aktiviteten, exempelvis Ut, In, Natt osv.
Här lägger du in information om de hästar du hanterar i stallet med eventuellt koppling till ägare (person) som du redan lagt in i systemet. Ni kanske vill dokumentera att hästen skall ha specialkost eller vilket täcke den skall ha vid olika väder osv.
Man kan också lägga in Boxnr, hage & stall
När aktiviteter och personer finns upplagda i systemet är det bara att börja planera sysslorna.
Antingen är man schemaansvarig och sköter planeringen själv eller så hjälps alla i systemet åt att ta pass.
Man börjar med att överst i denna vy välja den person/grupp man vill planera aktiviteter för. När person/grupp är vald är det bara att klicka i de pass den skall ha. Sedan väljer man nästa person/grupp och delar ut pass till den osv.
När en vecka/månad är färdigplanerad har administratören möjlighet att låsa kalendern.